FortNightShift EP (2005)

by Gavin Castleton & One Drop

/
  • Streaming + Download

    Includes unlimited streaming via the free Bandcamp app, plus high-quality download in MP3, FLAC and more.
    Purchasable with gift card

      $4 USD  or more

     

  • Compact Disc (CD) + Digital Album

    Comes with single-panel insert with credits and recording narrative.

    Includes unlimited streaming of FortNightShift EP (2005) via the free Bandcamp app, plus high-quality download in MP3, FLAC and more.
    ships out within 5 days
    edition of 1000  32 remaining
    Purchasable with gift card

      $5 USD or more 

     

  • Full Digital Discography

    Get all 18 Gavin Castleton releases available on Bandcamp and save 20%.

    Includes unlimited streaming via the free Bandcamp app, plus high-quality downloads of The Kingdom, Just My Imagination (Running Away With Me), Weak Intl. (2019), The Punchline EP (2016), Travelight (2014), It Was the Worst of Times, It Was the Worst of Times (2014), #blessed (2014), Tangerines (Single), and 10 more. , and , .

    Purchasable with gift card

      $56.80 USD or more (20% OFF)

     

1.
Speedbumps 03:27
Speed bumps you try to slow me down in a fast world you try to hold me down with your slow words it's not your fault I see planets you see suburbs we started out with the same goals same love same lifestyle 6 musicians from the same mold same highs same lows same clubs same shows watching all our colleagues get hot while we stayed cold immune system down you caught the bug stopped the head nod started to shrug start to plant root cable TV start to think "I" stop thinking "we" always laughed at people who fell for the blue collar trap and the college degree but as as time goes by you start to wonder who'll be laughing further down the line it's all about time. Speedbumps? G, for me it was like "speedspikes..." laid a slick little trap at night... at the height of the ride when everything I thought was all right, pulled some shit that makes a nigga wanna (fight).... threw a speedbump when you was tryin' to speedball, go ahead with ya bad self because it's all good - for the karma, for the honor, for your mama, for the house, for the wife, for the change-the-baby drama. But I still love you, and I'm understanding better, I'll never be clever enough to put some hella cheddar before dreams, my love (after) material things, in search of what "the good life" means. It's a tough recovery but I'll be fine, and for a lack of hope in hard time I pray you stay blind... so do your thing and I'll do mine and in time we'll sit back and all laugh. Ha. Immune system's down, you caught the bug, stopped the headnod, started to shrug... start to plant root, cable TV, start thinking "I," stop thinking "we" always laughed at the people who fell for the blue collar trap and the college degree but as time goes by you start to wonder who'll be laughing further down the line. It's all about time.
2.
When I first saw you, girl, I knew you had it in you (and I gots ta get it out). I rushed down to the hardware store, got some sheeeet for ya. Hey. First thing you're gonna do is lose a tooth. I wanna hear you spit my name when I bring the pain. I'm gonna tie you to a tree, leave you in the rain. I'm gonna sand down those lips, see if they kiss the same and if you struggle, we'll have to start again. Send you home with bloody pants and half a foot. I'm cookin' toes up in the microwave to watch 'em dance. Teach ya - wash your hands. Captain hook ya with a fryin' pan. Come to visit, fill your body cast with fire ants. Tear your whole shit apart. Lock you up in a room made of darts. I'm gonna get a bottle, baby, shatter your nose and smash your teeth... cover you with gasoline... light you up just to see... I'm gonna get a bottle, baby, shatter your nose and smash your teeth... cover you with gasoline to see burnin' beauty in my dreams. OOOOOOooooooh, I'll take my baseball bat right to the small of your back... then send you out to pick a switch. I'm gonna beat your ass, baby, have you burnin... screamin... sounding like "yeaasrgarggggggggghhhhh!" I'm gonna get a bottle, baby, shatter your nose and smash your teeth... cover you with gasoline... light you up just to see... I'm gonna get a bottle, baby, shatter your nose and smash your teeth... cover you with gasoline to see burnin' beauty in my dreams.
3.
Well is it politics or pressure? Measure life for nothing lesser stressin me for what? Because you know what's better? We're talking about those in the preacher role a student on stage with the teacher voice and the choice of course is yours but what's the cost? philosophies and ego trips that mean shit you can't possibly think that reading a bunch of Michael Moore books and rehashing Public Enemy hooks is inspired because you're wired off them soy chai latte drinks ready to prove killin the truth neo-fascist is you Wow - you're a vegan?! I'm glad you're leading the troops against the troops in a campaign to keep the Bad Guys from getting paid too much your bad guy rhetoric sounds quite confederate illegitimate - better yet just pass me a cigarette Got a light? God, I need some more advice and I gotta stop living wrong put more life into what you write you need to stop with those songs. Leave me be... to my own demise... and your words won't change my mind. Your life, your experience ain't what's really right for me love life for experience maybe only then you'll see Brother please get off it - that "whoa is me" morbid hoopla can't endorse it more pissed when you force it Got time? Don't ignore it ever drink? ever got high? Oh, I forgot, you're that guy don't knock mothafucka just try you might be inclined to just live a little this time Anti everything pro at nothing just because the youth follow suit doesn't mean you ain't a cufflink authority on nothing every generation thinks it's smarter than it's parents but it's not it just hasn't learned you can't fit a round world into square holes, or take a whole system of thought down with action-less, unbearable, ironic rap parables what's really ironic is you preaching hard times while you take the easiest route it's EASY to pump those fists EASY to sell those records sounding like this, "FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCKKKKKKK BUSHHHHHHH ETC." Rock show politickin never did shit. Your life, your experience ain't what's really right for me love life for experience maybe only then you'll see Arggghghghghghgh
4.
Bad Rabbits 03:41
I'm not a trapper you're not a rabbit so don't look at me like that. I want your old face back. I had four days of silence three days of starving two days of blood-knuckle boxing and hitting the wall and one day to just lose it all. Uncivilize yourselves jump from the highest cliff down to the bottom shelf shed off your First World skin sleep in a cave again For tweny-four hours we stayed on our backs we were the happiest rabbits in the happiest cage. With soap in my eyes I catalogued you like a crime scene - here a shoulder, there a breast it might've been a baptism if I weren't pawing at you. It's too late you untaste the fruit. Uncivilize yourselves jump from the highest cliff down to the bottom shelf shed off your First World skin sleep in a cave again start a fire again 'til we're monkeys picking things off monkeys again
5.
I Life 04:29
(lyrics by Blak) Slave to passion for this life everlasting / heaven after death is the truth that they masking / so I'm blasting all this contradict tough talk / anglo-saxon irrelevant con art you damn right I'm a' catch the holy ghost on this track / go get the usher - I'll push his shit back / understand that this lifetime is bigger than your petty grind in due time you'll see the jewel in this line my friend it takes time / they weave lies / it's the eyes that wreak havoc on a weak mind so speak wise cause your words hold a heavy price / just a caution of (the) divine in this I life hook: Livin the I life cause it's my life / well I gotta get it right in this time life, the I life, cause it's my life / do or die / I gotta get it right this time Well I invite you to take a glance into my vital / ever present mode of survival / based on recital issues that be so deep / they just as real as street / I'm twisting in my sleep cause waking life giving me creeps I'm trying to make my moves / still thinking in terms of twos / when I know "to be" will bring out the death in me / attempt to intervene in between what all it means / in hopes of living dreams in this scheme of money things... then it came to me - the bullshit of this life, of greed - and I start to see it ain't no friend of me / I'm thinking on a higher plane to fulfill desire so i can clarify a need to dispell the fire 'cause it's this lifetime and I need to get it right / God please see me through the night in this I life hook

about

This CD is what happens when you put Gavin Castleton (keyboardist and vocalist for Gruvis Malt) in a dungeon with live drum n´ bass hip hop band One Drop from Orlando FL for two weeks with just rice and chicken and a midi controller. Described by fans as a ¨perfect synthesis of the Gruvis Malt and One Drop sounds,¨ this EP is currently the only recorded documentation of the magic they brought to the East Coast in 2005 while touring together.

credits

released January 1, 2005

Tracks 1-4 recorded and engineered by Gavin Castleton at Fighting Records Studio in Chuluotta, FL.
Tracks 1-4 mixed and produced by Gavin Castleton on Federal Hill.
Guitar on tracks 1-4 recorded by Steve Geuting at Skyline Studios in NYC.
Track 5 recorded, engineered, and mixed by Mike Rotolante at Sixth Street Sound Studios in Gainesville, FL.
Track 5 produced by One Drop.
All songs mastered by Mark Donahue at Soundmirror in Boston, MA.
Artwork by Dan Grundorf & Gavin Castleton.

Gavin Castleton - keyboards and vocals on tracks 1-4
Blak - vocals
Dan Grundorf - bass
Robbie Copeland - drums
Shane Cotter - keyboards on track 5
Steve Geuting - guitar on tracks 1-4
Danny Bensi - cello on track 4
Aaron Mellick - guitar on track 5
Klay Roche - turntables on track 5
NOT Cracker Jackson (his handclaps were digitally extracted from the recordings because he has all the rhythm of Frankenstein's monster)

license

all rights reserved

tags

about

Gavin Castleton Portland, Oregon

Gavin has released 9 solo albums and 8 EPs. Over the last two decades he has performed and recorded with acts like The Dear Hunter, Gruvis Malt, Ebu Gogo, Paranoid Social Club, Sage Francis, Club D’elf, Lex Land, Facing New York, and One Drop.

contact / help

Contact Gavin Castleton

Streaming and
Download help

Shipping and returns

Redeem code

Report this album or account

Gavin Castleton recommends:

If you like FortNightShift EP (2005), you may also like: